söndag, september 17, 2006

Stress

Jag känner stress över en hel del saker, bland annat att jag inte hinner läsa så mycket som jag skulle vilja. Inte blir denna stress lättare av att läsa vad Niklas Rådström skriver i söndagens SvD.

"Den som läser en bok om dagen, avstår samtidigt från de andra fyra tusen böcker som publiceras varje dag."

Och:

"Om vi tänker oss att vi läser fyra böcker i veckan, en fullt möjlig målsättning, och att all publicering av kommande böcker avbröts, så skulle det ändå ta oss 250 000 år att ta del av allt som hittills skrivits. Bara att läsa en lista över titlar och författarnamn på alla utgivna böcker skulle ta mer än 15 år."

Jag menar inte att jag vill läsa allt som givits ut, men jag har min hög med ännu olästa böcker och en lista på böcker som jag skulle vilja läsa om någon gång. Nu blev jag alldeles fartblind. Bäst att fokusera på de böcker jag faktiskt har läst och njuta av dem. Det låter sundare, eller hur?

5 kommentarer:

Cissi sa...

Läste också den där artikeln och blev först lika stressad som du. Särskilt i dessa tider, när allt jag hinner läsa är kurslitteratur... Men men, det är väl bättre att ordentligt njuta av det man väljer, det är ju ändå ett hopplöst race:)

Baba sa...

Ja, det hade varit värre om det hade gått, men 250 000 år hade jag inte tänkt leva. SÅ mycket tävlingsmänniska är jag inte!

Cissi sa...

Baba, du är utmanad, kolla mitt senaste inlägg.

Baba sa...

Sandra: Eller hur?!

Frk Bokmal: Jag ska, men nu ska jag bort några dagar.

Tina sa...

Vill också läsa mycket! Blev inte stressad av artikeln, men fascinerad. Hade ingen aning om att det rörde sig om så många böcker. Tänk då också på allt outgivet material som faktiskt blivit skrivet! Och... tänk på att det inte är så stor procentdel (minns ej hur stor) av världens språk som existerar som skriftspråk!