söndag, mars 18, 2012

Trogen hustru sökes

Fast det var lördag igår var det så dåligt på tv, så jag läste ut en roman igen. Trogen hustru sökes av Robert Goolrick. Det är en historisk roman, men den är spännande och uppbyggd som en pusseldeckare. Ingenting är riktigt vad man tror att det är och även om stämningen är mörk och suggestiv, finns det spirande hopp. Relationerna mellan personerna i boken är intressanta. Ingen är alltigenom ond eller god. Alla har påverkats av olika faktorer och kan fortfarande ändra sig och man får komma under skinnet på dem.

Boken är utgiven av bokförlaget Historiska Media. Jag hade inte hört talas om dem tidigare. En annan sak som jag inte varit med om tidigare är att en roman avslutas med diskussionsfrågor, som kan användas om man har en bokcirkel om boken.

Nu är jag inte med i någon bokcirkel. Jag skulle känna mig låst av det. Jag tycker om att läsa vad jag vill, när jag vill. Oftast läser jag snabbt, men den här boken skulle jag faktiskt kunna tänka mig att gå tillbaka i för att efterforska hur Goolrick gör för att skapa stämningar. Bara en sådan sak som första meningen i boken:

"Det var bitande kallt, luften vibrerade av allt det som ännu inte hade inträffat."

Inga kommentarer: