måndag, mars 12, 2012

Kommer aldrig mer igen

Jag har läst de tre böcker pseudonymen Hans Koppel gav ut innan hans riktiga identitet blev känd. Vi i villa, Medicinen och Kungens födelsedag. Jag gillade Medicinen bäst och tyckte inte alls om Kungens födelsedag.

Nu vet jag att Hans Koppel är Petter Lidbeck och nu har jag läst hans första thriller Kommer aldrig mer igen. Jag drar oftast öronen åt mig när en bok på baksidan beskrivs som en "bladvändare", men i det här fallet är jag benägen att skriva under på det. Som tur är boken bara på 256 sidor och gick att läsa ut på en och samma kväll. Stämningen är lite som Vi i villa, vilket är villaidyll med underströmmar. Upplägget är en riktigt vidrig hämndhistoria och pusseldeckare.

På plussidan var boken obehaglig, spännande och hade drivet jag gillar. På minussidan känns upplägget långsökt och inte riktigt trovärdigt. Men säg den deckare där det inte finns åtminstone en galning eller person påverkad av tidigare upplevelser.

Inga kommentarer: