söndag, mars 11, 2012

Deg byggde denna kropp

Emellanåt försöker jag att helt utesluta bröd och börja ett liv utan kolhydrater. Det ska mycket till för att omskola en 42,5-årig lekamen uppfödd på sirapslimpa, rostbröd, farmors systers goda, tekakor, och socialstyrelsens råd om 6-8 skivor bröd om dagen.

Eftersom jag inte kan eller vill sluta helt, letar jag alltid efter mindre dåliga alternativ. Min favorit i den mjuka klassen är ICA:s Rågbröd solros. Jag hittar ingen bra länk, men det är små paket om 500g, som brukar ligga lite undanskymt ihop med pumpernickel och andra bröd med lång hållbarhet. Det är osötat och smakar mustigt och gott.

I den hårda klassen har jag inte knaprat mig igenom lika många alternativ, men jag har hittat en fiberrik och smakrik favorit utan tillsatt socker. Det är Ryvitas Sesame Rye. Fantastiskt gott till ägget och kaffet en solig söndagmorgon. En länk från United Kingdom kommer HÄR.

5 kommentarer:

Heléne sa...

Ryvita är enda knäcker som finns här...

Heléne sa...

Knäcket!!! Jä*a autokorrekt...

Baba sa...

Grattis då, eftersom det knäcker ;)

naxosögat sa...

Hej moster Baba, jag kan tipsa dig om att valnötter sänker GI-värdet i bröd och att Fabrique har det bästa valnötsbrödet i stan. Oumbärligt!
Hälsningar Moster Anna

Baba sa...

Å, tar tacksamt emot tips :)