onsdag, februari 27, 2008

Rätt enhet

Jag försöker verkligen lära mina elever vikten av att använda rätt enhet.

Idag fick jag ett lysande exempel på hur det annars kan gå. Tyvärr kommer jag inte kunna använda exemplet för det skulle allvarligt skada en kollegas anseende. Denna kollega skulle i 8,5 dl mjölk nedblanda 1,9 dl pulver till vaniljsås. Hon läste 1,9 liter... Resultatet av detta experiment blev en monstruös blobb, som förpassades längst ned i sopsäcken (för egen maskin, endast hjälpt av tyngdlagen).

Blåbärspajen som såsen skulle höra ihop med var dock himmelsk!

4 kommentarer:

C sa...

Haha, ser nästan blobben framför mig, vilket monster!

Baba sa...

Ja, den var inte att leka med...

Prinsessmamman sa...

Hur många paket pulver köpte hon/han!??!?!?! =)

Baba sa...

Storköksförpackning. Annars hade det nog aldrig skett :)