torsdag, december 15, 2005

Ord

Man kan kanske förledas att tro att jag, som den nummerplåtsjägare jag nu är, gillar siffror. Det kunde inte vara mer fel. För att jag ska komma ihåg portkoder och telefonnummer så måste de gå att bygga in i en historia eller likna ett datum eller så.

Jag är en riktig ordmänniska som älskar böcker, språkliga vändningar, allitterationer, fyndiga påhittiga sammansättningar och dubbeltydigheter. Ord som:

bergbanebrand
julhalmsfigurer
talibanbakhåll (flera år gammal favorit)
slutspelslottning

och
undandra
träskytan
genomond

Nu slutar jag för idag, men jag lär återkomma.

1 kommentar:

Anonym sa...

Verkar som om detta är något du har gemensamt med din mor? Louise pratar så väl om henne och allt kul hon säger. Gapskratt allt som oftast på jobbet. Mitt favorit(hat)ord är FRÅN. Säg det tio gånger och inse vilket fult och fånigt ord det är!!