onsdag, augusti 02, 2006

Utmanad av Fröken Bokmal

1) En bok som förändrade ditt liv?
Skönlitterärt blir det "Tärningsspelaren" av Luke Rhinehart. Efter den började jag faktiskt att kasta tärning om beslut ibland, med olika alternativ på olika siffror. Annars är det nog "Ordet är ditt" av Patricia Tudor-Sandahl. Den handlar om att skriva sin egen historia.

2) En bok du läst mer än en gång?
"Hotel du Lac" av Anita Brookner vet jag att jag läst 2-3 gånger. Jag har den i ett tummat pocketexemplar, men inser nu att det är dags att läsa om den ännu en gång för att ta reda på exakt vad det var som fick mig att läsa den flera gånger.

3) En bok du skulle vilja ha med på en öde ö?
Beror på hur länge jag skulle vara där, men Bibeln skulle nog kunna få följa med dit. Det är så mycket i vårt kulturella och litterära arv som kommer därifrån och det är ingen bok man läser från pärm till pärm och sedan är klar med.

4) En bok som fick dig att skratta?
"Ser min bak stor ut i den här" av Arabella Weir. Underhållande viktmaniker med dåligt självförtroende. I Bridget Jones genre, fast bättre. Språket i Reginald Hills böcker får mig också att skratta, trots att han skriver deckare.

5) En bok som fick dig att gråta?
Säg den bok jag inte klämt en tår till, men Nevil Shutes "On the beach" (läste den på engelska på gymnasiet) vet jag att jag grät extrema mängder till.

6) En bok du önskar hade skrivits?
Å, det finns ju så mycket böcker och aldrig kommer jag hinna läsa dem alla! Det skulle vara min genombrottsroman, då...

7) En bok som inte borde skrivits?
"Trist som fan" av Ari Behn (norska prinsessans make) av den enkla anledningen att den var vad den hette.

8) En bok du just nu läser?
"City of Bones" av Michael Connelly, men den har varit på gång länge. Större motstånd pga engelskan är min teori. Dessutom "Kall som granit" av Stuart McBride. När jag läser två böcker parallellt brukar jag inte välja samma genre, men nu har det blivit så.

9) En bok du tänkt läsa?
Om jag bara får välja en..."Brott och straff" av Fjodor Dostojevskij.

Jag utmanar den som vill nappa på den här listan. Det var kul att göra den, men jag skriver upp allt jag läser och det var till stor hjälp. En liten tant, Morgondimma och Prinsessmamman till exempel, antar ni utmaningen?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Ja, det var en rolig utmaning. Ska grunna på den och åstadkomma något om någon dag.

Baba sa...

Ja, ta god tid på dig. Det var inte helt enkelt :)

Prinsessmamman sa...

Jag måste bara fundera ett tag först. Var ju inte så självklart enkla svar här... jag skriver ju INTE upp vad jag läser! =)

Baba sa...

Fundera på bara. Jag tyckte det var svårt att bara välja en bok på varje ( så det har jag inte gjort...). Ska bli spännande att se era listor.