fredag, augusti 04, 2006

In i garderoben

Okej, det här är ingen modeblogg, men igår fick jag ett moderyck. Det kan vara en klassisk dödsryckning för att det bara är 10 dagar kvar på semestern och jag har levt så härligt onyttigt fram tills nu. Jag var också högst osugen på att hänga med ut och ta en regnutspädd öl.

Det började med att jag gick igenom alla mina postorderkataloger och skrev upp allt jag ville ha. Önska kostar ingenting...men jag brukar göra så och sedan stryker jag allt eftersom tills det blir en mer rimlig beställning kvar. Jag har Haléns, H&M, Ellos och La Redoute och snart kommer Bon´a parte. Jag hittade bland annat mängder av skor upp till storlek 42 hos Haléns och massa salsalämpliga kläder hos Ellos. Postorder är himla smart. Man kan sitta och jämföra priser, se hur man kan kombinera och slippa trängas i provrumsköer. Minusen är att plaggen inte alltid ser ut som i katalogen när man väl får dem. Och så gillar jag att känna på fall och kvalité, hur färgen ser ut och att se direkt om det passar.

Sedan sorterade jag min garderob efter färg istället för efter typ av plagg. Nåja, det kan tyckas enkelt om man känner mig (kolsvart, urblekt svart, grönaktigt svart), men det visade sig att jag har en del färg. Detta tips fick jag av en kompis till mig som faktiskt gått en kvällskurs i ämnet! Jag provade några plagg också och mixade som jag inte brukar. Det var jättekul och man ser lättare vad som behövs för att komplettera garderoben i höst.

Jag är långt ifrån klar, men nu har jag fått lite nya tankar. Det var jättekul. Vem vet - jag kanske publicerar bilder. Jag kommer ut ur garderoben som en fullfjädrad modebloggare!!! Eller åtminstone en nykläckt.

6 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Jag sorterar också efter färg... de gånger jag städar i garderoben! =)

Nu finns en liten filmutmaning hos mig också. Det var Stina som gjorde om bokutmaningen till en filmutmaning. Hör av dig om du svarar!

Tina sa...

Härligt och nyttigt med rensning och sortering.

Organisationsmänniska som jag är har jag mina plagg sorterade först i typ av plagg och sedan "undersorterade" i färg. H-e Gud vad patetiskt det låter! Det är inga stora problem vi har i i-länderna...

Anonym sa...

Imponerande! Här finns garderober att fördjupa sig när det gäller sortering och rensning om du liksom är på hugget och vill ha mer att göra! :-)

Ska också meddela att jag nu äntligen svarat på utmaningen.

Baba sa...

PM: Då kanske du skulle prova att sortera efter klädtyp. Jag tror det är att tänka nytt som ger inspiration.

T: Var har du plagg som du använt, men som inte är redo för tvättkorgen än? Sådanan har jag hängande lite här och var på soffor och stolar. Jag frågar dig, i egenskap av organisationsmänniska.

ELT: Om dina garderober ens liknar dina skrivbord och lådor vet jag inte om jag törs, men det kanske är lättare att göra det åt någon annan! :)

Jag har läst alla era boklistor. Intressant.

Prinsessmamman sa...

Sortera efter typ?!!? Jobbkläder, jobbkläder och nåt enstaka festplagg på kanten... hmm... men nu när jag ska ha en etta kanske jag får sortera efter såsfläckar, färgfläckar och smutshänder! =)

Tina sa...

Kläder som använts och ej är redo för tvättkorgen? Tja, deet problemet är inte riktigt löst... Brukar iofs ligga i en hög ovanpå tvättkorgen. Skulle kanske ha en egen avdelning för dem. Har ju en för tvättade, ej ännu strukna kläder!

Är så nöjd med att jag i min nya lägenhet faktiskt har något som liknar en "walking closet" (heter det väl???)!