onsdag, augusti 09, 2006

Böcker till barnen!!!

Jag var hos syrran och Busen igår vid sextiden, när det var sovdags. Det är så gosigt att natta Busen och läsa saga. Igår läste jag en ny bok - När Åkes mamma glömde bort av Pija Lindenbaum - som Busen fått från biblioteket. De har en kampanj på biblioteket där han bor. Om barn lånar fem böcker och skriver lite om dem, så får de en bok. Fantastiskt!

Jag frågade Busen vilka han hade lånat och han berättade. Personligen blev jag mest intresserad av en bok som heter Häxan Baba-Jaga (är det inte intressant hur Baba sticker upp sitt huvud när man minst anar det?).

Sedan läste vi Byggar Bobs födelsedag och det märks att Busen läst den förut, för han fyller i med kommentarer, pekar på bilderna, skrattar ibland och säger "Vad tokigt.". Hur kan så små barn (3) ha sådan inlevelse? Jag tycker det är bra att syrran och svågern läser mycket för honom. Det finns böcker överallt hemma hos dem och det är inte bara barnböcker. Han vet att man kan hitta information i böcker, att man kan läsa för att ha roligt, mysigt eller för att man tycker om en speciell karaktär och vill vara med den en stund.

Nu genomsyras det här av min kärlek till Busen, men jag skulle verkligen önska alla barn massor av böcker, härliga läsupplevelser och vuxna omkring sig som förmedlar budskapet att böcker är viktiga. Jag hade det så när jag var barn och det är jag evigt tacksam för.

5 kommentarer:

Prinsessmamman sa...

Lillasyster har alltid varit boktokig! När man läser sitter även hon och "ekar" med, med kommentarer och lustiga uttryck. Mycket hör man sig själv i... =)

Baba sa...

Härligt! Inte minst mysigt för en liten mamma :)

Anonym sa...

Kan rekommendera Pija Lindenbaums böcker om Gittan,de är underbara!

Tina sa...

Härligt med barn som har många böcker att tillgå, men framför allt härligt att de får dem lästa för sig!

Jag fortsatte lyssna även när godnattsagorna huvudsakligen var riktade mot min lillebrorsa och jag för länge sen lärt mig läsa. Jag rekommenderar alltid föräldrar att fortsätta läsa högt efter att deras barn lärt sig läsa eftersom det ligger så mycket positivt i den upplevelsen!

Baba sa...

Frk bokmal: Jag tar tipset riktat till mig. Busen har säkert läst dem. Jag älskar bra barnböcker.

Tina: Jag vet vuxna som ibland läser högt för varandra eller lyssnar på en hörbok tillsammans, t ex i bilen. Jag håller med - sluta aldrig!