fredag, maj 26, 2006

Konvaljens uttal

Jag var på nästan onaturligt ljusgrön skogspromenad med min kompis igår och strax efter att jag tog det här kortet på henne (hon finns där i grönskan) hade vi en uttalsdiskussion om ordet liljekonvalj. Hon uttalar med betoning på lilje och jag på konvalj, men hon är från de södra delarna av landet, så jag lät henne hållas :) Och faktiskt undrar jag om hon inte, för en gångs skull, har mer rätt än jag. Man betonar ju OSThyvel, BILdörr och BOKhylla. Hur säger ni?

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, lilla Baba!
Svenska språket är vidunderligt med alla sina dialekter. Har man inget annat att göra kan man diskutera uttalet på kaviar och paprika. Jag känner en viss liten moster som bytt dialekt från östgötska till västgötska till......

Anonym sa...

Glömde att skriva, att hur man än uttalar denna underbara blomma, så får jag alltid en bukett på Mors dag av far. Jag brukar vara med och plocka själv, om det skall bli något och det är på väg ut mot golfbanan, så bilen går av sig själv.

Prinsessmamman sa...

Jag lägger betoningen i slutet, dvs liljekonVALJ. Jag säger också kaviAR och PAprika och lakrits uttalar jag som "lackris"

Morgondimma sa...

här är det konvAlj som gäller.

Baba sa...

Jullan: Kom inte och säg att jag pratar stockholmska nu bara. Jag kan gå så långt att jag erkänner att jag tagit till mig vissa uttryck :) När man får konvaljer av någon så struntar man såklart i hur de uttalas.

Tack för stödet, Prinsessmamma och Morgondimma!

Cissi sa...

Babá!