fredag, oktober 17, 2008

Språkkonstapel i alla lägen

Idag har jag sett ihopskrivningen medelåldersman (SvD). Jag trodde man sa medelålders man. Men varför inte, man säger ju tonårsflicka.

Tankarna gick till stenåldersman, men det kanske mest beror på att jag hittade ihopskrivningen i en artikel om mannen som nu gripits som misstänkt för mord på Caroline Stenvall. Det är lite hemskt att jag ser en "roande" sak i ett sådant hemskt sammanhang, men just där är det extra viktigt att det inte blir några lustigheter. Som på min farmors begravning, där namnet Tord var stavat Trod i guldskrift på kransbanden längst fram vid kistan. De hann ändra det i sista sekunden. Sådant ska man inte behöva ta i just i den stunden.

4 kommentarer:

Tina sa...

Ja, hm... ihopskrivningen gör ju att det låter som att man pratar om en viss typ med speciella egenskaper. Betoningen blir ju liksom inte på man utan på själva fenomenet kan man väl säga. Kan man ändå skriva så?

Ja, lustigheter ska man akta sig för i sådana sammanhang. Som när det på en broschyr min skola tänkte skicka hem till föräldrar stod "Handlingsplan för kriser i fickformat"...

Baba sa...

Hmpf! :D Tur för din skola att det jobbar en språkkonstapel där, då!

Heléne sa...

=) På tal om "Trod" så såg vi "Ironman" härom dagen och Jeff Bridges var så lik honom i den filmen!!

Baba sa...

Jasså minsann! Får kollas upp :)