torsdag, oktober 02, 2008

Leif GW och samhällsmedborgare Baba

Hittills den här hösten har jag inte missat ett enda avsnitt av "Efterlyst" (eller "Golnytt" som det kallas på andra sidan stängslet). Det är inte alls lämpligt för min fantiserande, kriminalromanälskande person, men så är det nu. Hasse Aro tycker jag inget speciellt om, men jag har blivit mycket förtjust i Leig GW Persson. Jag kommer på mig själv med att småle varje gång han sitter där och grymtar fram nåt expertutlåtande. Detta förvånar mig eftersom han inte alls slår mig som en person som jag skulle gilla. Han håller inte ögonkontakt (åtminstone inte med Aro, som i sin tur i och för sig flackar med blicken hela tiden när Persson pratar), han mumlar och stånkar, han kan prata på hur länge som helst, han skiter uppenbarligen högaktningsfullt i att han är i bild och i direktsändning. Men jag gillar hans glimt i ögonen, hans språkbruk, erfarenheten i olika typer av brott och att han sitter och drar sig själv i polisongerna. Igår var han riktigt rolig efter Hasse Aros onyanserade (men befogade) utbrott över fotbollshuliganer.

Skämt åsido är det ett bra program, som ställer en hel del till rätta. Det är bra att hota småbarn också med, har jag märkt. För någon vecka sedan sa jag till tre killar i yngre tonåren att lägga av med att lägga stenar och pinnar på tvärbanerälsen. De var inte särskilt kaxiga, men jag hade följande ordväxling med en av dem:

- Vaddå, då? Vad kan hända?
- Ja, det är skadegörelse. Ni kanske blir filmade just nu. Ser ni inte på Efterlyst?
- Äh...det finns inga kameror här.
- Det vet man aldrig. Jag skulle aldrig våga göra nåt kriminellt. Man blir filmad hela tiden.

Varpå de sparkade bort stenarna och klättrade upp på perrongen igen. Haha! Det där har jag nog ärvt efter mamma. Hon brukade lura ungdomsgäng med att vi hade grannsamverkan i kvarteret.

4 kommentarer:

Tina sa...

Gillar också GW. Hasse Aro i onsdags. Vilket frispel han fick! Han har säkert hög status på tv, men gick han inte lite utöver sina befogenheter?

Baba sa...

JO, men jag förstår honom. Man har sina käpphästar och ibland rinner det över. Tänk vad normen måste vara för honom, som jobbar med skiten upptryckt under näsan hela tiden! (lite som vissa andra jobb...)

Anonym sa...

Jag har fortfarande inte sett ett enda avsnitt av Efterlyst. Å, ingen Beck-film heller för den delen... Är ganska stolt över de meriterna, men så kanske det beror på "I see dead people" med....hm.

Baba sa...

Jag vet. Jag borde verkligen inte se det heller, för nervernas skull, men du känner ju mig. Jag är liksom lite äckelattraherad till sånt där på nåt sätt.