lördag, januari 07, 2012

Julia - Julie - Giulietta

Fast det är lördagkväll ska jag snart gå och lägga mig och läsa. Jag håller inte samma tempo som i december, utan är "bara" på min andra bok.

Årets första var så bra och en sådan perfekt mix av allt jag gillar att jag redan kan lova att den kommer med på topp tre i år. Julia av Anne Fortier.

Romeo och Julia är en pjäs som ligger mig varmt om hjärtat, sedan jag har varit med i två uppsättningar av den och sedan sett alla möjliga varianter på scen och film. I den här boken är det en ung kvinna som heter Julie som är huvudpersonen. När hennes gammelmoster dör ärver hon nyckeln till ett bankfack i Siena och åker iväg för att börja forska i omständigheterna kring hennes föräldrars död. De dog när hon var liten och det var därför hon och hennes tvillingsyster fick växa upp hos gammelmostern. Föräldrarna höll på och undersökte gamla legender som sades ligga till grund för det som långt senare blev Shakespeares Romeo och Julia.

Julies italienska namn är Giulietta, vilket även andra kvinnor i hennes släkt har hetat, och hon bär samma efternamn som en av Sienas stora släkter...

Det jag älskar med den här boken är att den innehåller gåtor och mysterier som långsamt nystas upp. Den är spännande på samma sätt som en kriminalroman, vilket så klart tilltalar mig. Den är historisk, fast dåtid och nutid blandas. Jag fick tänka nytt kring legenden, som jag trodde att jag kände den. Det är mycket känslor, framför allt kärlek. Den är lite som en saga. Alla egenskaper som utmärker en perfekt Baba-bok, alltså. Delar man min smak i övrigt så är det bara att slå till och läsa den.

2 kommentarer:

Lakritsdraken sa...

Tack för tipset! Alltid intressant med nya böcker :)

Baba sa...

Varsågod och mycket nöje!