fredag, mars 18, 2011

"Alla har läst den!"

Jag blir alltid skeptisk till böcker och filmer som toppar listor, vinner priser och har lästs av "alla". Ibland har jag rätt, ibland fel och ibland lite mittemellan.

Det är inte ofta jag går på bio, men den senaste månaden har jag lyckats klämma både "The King's Speech" och "Black Swan". Ser man på - två Oscarsvinnare. Båda var så bra som ryktet sa, och "Black Swan" bättre. Jag såg den igår och bär med mig den idag, vilket är ett gott betyg. Jag hade hört att det var ett psykologiskt drama, men det var mer än så. Mer vill jag inte säga, men jag stämmer in i uppmaningen: "se den".

När det gäller läsning är jag en tvättäkta periodare. Jag kan läsa en roman om dagen, släpa tegelstenar med mig vart jag går och läsa klart en bok fast det är långt efter läggdags. Sedan läser jag ingenting i ett par månader. Två böcker som stått på min lista över böcker att läsa har varit "100-åringen som klev ut genom fönstret och försvann" och "Igelkottens elegans". En har jag precis läst ut. Den tog tid att komma in i, förmodligen på grund av mitt inbyggda motstånd mot bestsellers. Sista tredjedelen sträcklästa jag och när den var slut ville jag ha mer. En fick jag i pocket i julklapp. Den fick följa med till London och hem utan att jag läste i den. Fram och tillbaka till jobbet också, så jag är glad att det är en pocket. Den är småtrevlig och jag har för avsikt att läsa ut den någon gång, men jag bara tänker Paasilinna-härmare hela tiden.

Gissa vilken som är vilken och läs sedan den braiga. Den som fick mig att le och gråta.

3 kommentarer:

Soffi sa...

Det var lätt! Igelkottens elegans är den du gillar, som var svår att komma in i, men ett "fint" slut.
100-åringen är förmodligen den du inte gillar.
Jag däremot tycker precis tvärtom. 100-åringen var riktigt rolig stundtals, även om det var lite väl detaljerat om de historiska händelserna.
Ska dock bli riktigt kul att se filmen Igelkotten på Filmstudion nästa lördag och se hur de tolkat den.

Baba sa...

Rätt! Har den redan kommit på film?! Den kändes som en typisk "det här kommer bli en film-bok".

Soffi sa...

Ja, den kom redan 2009 tror jag.
Boken tog sig ordentligt på slutet i alla fall, så jag hoppas på filmen!