måndag, november 24, 2008

Oumbärliga google

Hur klarade jag mig utan Google? Jo, jag hade ordlistor och uppslagsböcker eller ringde en vän. Här är ett praktexempel på hur jag kan gå till väga när googlar the 2008 way:

Ett frö såddes redan i slutet av sommaren, när jag såg "Sex and the City" på bio. Mäklaren som visade våningen Carrie och Mr Big tittade på verkade bekant...

Fröet låg och grodde. Om det nu inte var han så påminde han åtminstone jättemycket om en som spelade i en tv-komediserie på 90-talet. Men vad hette serien? Namnet påminde om Sex and the City. Det handlade om en tjej som var serietecknare. Hon bodde i New York, hade katt, en förvirrad granntjej och en färgläggare/assistent. Han spelades av den här killen. De hade ett sånt där munhuggarsätt att man förstod att de förr eller senare skulle bli ihop. Jag googlade på serietecknare, jag hittade på namn...kanske var det Cathy, jag gjorde mitt bästa men hittade inte de rätta sökorden.

Jag frågade vänner. Några kände vagt igen beskrivningen. Så var jag hemma hos syrran och zappade förbi "Tillbaka till framtiden", som gick på tv den kvällen. Vips fick jag min krok. Väl hemma googlade jag på rollistan till den filmen, för jag hade kommit på att hon som spelade mamman var serietecknarbruden. Sedan gick det fort: Hon heter Lea Thompson. Tv-serien hette "Caroline in the City" eller på svenska "Singel i Stan". Den gick 95-99. Killen heter Malcolm Gets, och ja, han är mäklaren i "Sex and the City".

När jag hade googlat klart youtubade jag självklart...

7 kommentarer:

Anonym sa...

Jag googlar varje dag. Hur klarade man sig med uppslagsverk?!? =)

Baba sa...

Som inte uppdateras?!? :)

I mitt gamla uppslagsverk (som nu fått gå till brännbarthimlen) skrev jag under några pigga år in dödsdatum på Indira Gandhi med flera, men det är svårt att ändra länder och nya forskningsrön mm.

Anonym sa...

Gillade den där Caroline in the City, minns jag, mysig serie.

/Cissi

Baba sa...

Men om jag hade ringt dig och dillat om serietecknare och katter hade du inte kommit på namnet ens om det pinglat nån klocka långt bak i 90-talsavdelningen, eller hur? :)

Anonym sa...

Nu var det ju faktiskt så att jag sa till dej att söka på IMDB, eller hur?
Jag tar i alla fall åt mej äran.

Baba sa...

Man kan göra så, Soffi, men det är ju inte rätt... ;)

Anonym sa...

Jojomen, ring mig nästa gång...

Cissi