onsdag, september 17, 2008

Yrken jag beundrar - butiksbiträde på Lakritsroten

Att komma på idén med en butik som bara säljer lakrits är beundransvärt i sig. Särskilt i min värld eftersom jag aldrig upphör att fascineras av små specialbutiker som bara säljer till exempel jonglerbollar, gardinfransar eller beslag.

Men vad jag beundrar de som jobbar där! Att sitta i ett litet rum fullt av bara lakrits utan att falla död ner av högt blodtryck på grund av salmiaköverdos. Det mesta var cellofanförpackat, men det fanns små skålar med provsmakbitar.

Lakritsroten heter butiken. Den ligger på Odengatan 15. De har till och med riktiga lakritsrötter som ser ut som pinnar. Vi köpte sådana på hälsokosten när jag var liten. Man fick fullt med flisor i munnen av dem. Jag är salmiakoman så idag handlade jag: Salmiaklinser - holländsk delikatesslakrits, Ryfors saltlakritsrem och ett litet rör med salmiakpulver.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Fasiken, så du har besökt butiken. Jag har velat gå dit sen jag hörde talas om den. Nästa gång jag kommer till sthlm vill jag dit! Plus att jag kan tänka mig att jobba där,..

Baba sa...

Ja! Jobbförslag...men det skulle aldrig gå. Absolut, vi går dit när du pallrar dig hit nästa gång, fast man kan tydligen beställa också så skickar de.

Anonym sa...

Låter som en affär i min smak. Jag är oxå på!

Baba sa...

Om vi tre drev butiken ifråga skulle den kanske vara ÄNNU bättre!

Anonym sa...

Jag förstår att den butiken passar dig - när du var liten gick du och slickade ur en påse med enbart salt...

Baba sa...

Är det salt...nä, jag menar SANT?!