måndag, september 15, 2008

Ljudet av små fötter...

Jag vill ha en hund, men lika många gånger som jag får den längtan i blodet så inser jag det omöjliga i ekvationen. Man ska vara några stycken (två, eller en hel familj) för att ta hand om den, eller ha plats på hunddagis eller ha en snäll daghusse/matte. Fast det är nu jag behöver en kompis.

Vi hade Westie (West Highland White Terrier) när jag bodde hemma och min favorithund de senaste åren har varit strävhårig tax. Helst dvärgvarianten, eller kanintax som det väl heter. Det skulle inte utseendemässigt vara en "sådan matte - sådan hund"-relation, men jag gillar bäst små hundar. De är kaxiga och dreglar inte jättemycket.

För ungefär två veckor sedan blev jag kär i en mops. Den åkte en bit nedanför mig i rulltrappan. Mopsens matte hade lyft upp den i famnen och den gulaktiga huden korvade sig i nacken och det lilla bruna argförvånade ansiktet med sina utstående ögon stack fram. Jag måste ta mig en allvarlig funderare på om det ändå inte är genomförbart på sikt...

11 kommentarer:

"A Peaceful Warrior" sa...

Äsch...vadå måste vara flera...jag är ju själv och har Ronja och det har gått hur bra som helst i 3 år nu. Det bästa beslut jag fattat. Man anpassar sig och ser till att bygga upp sitt lilla kontaktnät av hundpass etc. Glöm nu inte bort att kolla in den supercharmiga rasen griffon om du på allvar funderar på en sällskapshund i den storleken...

Anonym sa...

*skrattar* En mops!! På allvar? :)

Baba sa...

APW: Jag har ju salsan, men du har iofs också åtaganden utanför hemmet...
Din lilla gumma är också en raring, men jag tror det måste bli en mops :) Jag hinner reka länge, eftersom min inkomst inte tillåter några hundköp den närmsta framtiden.

Pernilla: Jag begär inte att en kattmänniska ska förstå det här... ;)

Tina sa...

Åh, griffon! Det är ju det som min hunden är i mina favorithundbarnböcker! Morris-böckerna av Lotta Olsson http://www.bonniercarlsen.se/Upphovsman/Forfattarpresentationssida/?personId=12725

Ungefär: "Morris är en ganska ovanlig fransk hundras, fast det vet han inte."
"Morris har en kusin som heter Griffo, fast han visste inte ens att han har en kusin."

Baba sa...

Nja, fast jag har träffat griffonen i fråga (APW:s) och den ser inte ut som Morris i böckerna, vilket inte utesluter att det är det eftersom böckerna om Morris är tecknade.

Anonym sa...

Ingen westie i alla fall, de bits!!!

Baba sa...

En gång gjorde en westie det, men han är död nu. Kommer du aldrig vilja komma hem till mig om jag blir med mops? (inte för det skulle bli nån skillnad mot nu, men rent hypotetiskt menar jag)

Anonym sa...

En terrier är inte att förakta!

Baba sa...

Vad ska jag göra nu? En salsakompis till mig sa att mopsar är så avlade att de kan knappt kan andas och man vill ju inte öka efterfrågan på en hundras som människan har sabbat. Stackars hunden. Måste kolla upp det där.

Anonym sa...

Usch, ingen mops.

Jag har ju själv längtat efter en engelsk bullterrier i hela mitt liv. Så söta att man knappt kan kolla på dom. (Men dom är oxå sjukt avlade tyvärr.) Kommer nog att bli en så småningom när barna blivit större.

Tina: Morris-böckerna är bra! Gissa om vi har några stycken här hemma?!

Baba sa...

Å, det är tur att det inte är läge (läs: ekonomi) att skaffa hund exakt just nu för det krävs mycket rekande märker jag. Det kanske blir en griffon till slut, APW :)