torsdag, april 10, 2008

ÄNTLIGEN har jag sagt mitt om EGENTLIGEN!

Tro det eller ej, men jag är mycket mindre språkkonstapel nu för tiden än vad jag har varit! Ändå har jag mina käpphästar. Förut har jag till exempel haft svårt för när folk uttalar c:na i accepterar som s, fast det hör jag inte så mycket längre.

Just den senaste tiden är jag på korståg mot "enklien" och framför allt mot "ejenklien". En sak är väl ungarna i skolan. De är fortfarande möjliga att forma och förklara för, men det är inte så få vuxna som slappat till sitt språk på det här viset. Är det stockholmska eller hur har ni andra det ute i landet?

4 kommentarer:

Anonym sa...

Håller med! Det är ganska vanligt tyvärr med felaktigt uttal av "egentligen". Tror inte att det är särskilt speciellt för Sthlm.
Hade en lärare på gymnasiet som sa "allefall" varje gång han menade "i alla fall". Det hade jag lite roligt åt! :)

Baba sa...

En gång humanist - alltid humanist... visst? :)

Prinsessmamman sa...

Hrmmm... jag är gift med en sån... definitivt icke-stockholmare... och jag blir galen på ejenklien och ordenkligt, men vad gör man inte för husfriden?! =)

Baba sa...

I den stora helheten är det bara petitesser :)