fredag, april 26, 2013

Skövde i nytt skimmer

Det finns en elak slogan som säger "Skövde - stan som ingen behövde". Jag, som mest ser staden som en transitstad, är benägen att hålla med. Visst har jag handlat i Commercehuset medan vår hund besökte sin trimmare och vi har kusiner som bodde utanför stan i många år, men det är inte en stad jag skulle vilja bo i.

Nu har jag läst Kristina Appelqvists deckare, som utspelar sig i Skövde med omnejd. I min lästa-böcker-list kan man se att jag har plöjt de tre första i rask följd och det finns även en fjärde, som jag också tänker läsa. De påminner en del om Camilla Läckbergs och Ann Rosmans deckare, med en ramberättelse med personer man får följa på en mindre ort och mordhistorienystande som är underhållande och med bra driv.

Baksidestexten på böckerna liknar dem vid Morden i Midsomer och beskriver dem som feelgood-deckare och det är precis vad det är. Tack vare denna mysfaktor och igenkännandets glädje att faktiskt känna till Varnhem, Eggby, Flämslätt och MK Bussresor i Skara så blev Skövde genast lite trevligare. Morden till trots.

Inga kommentarer: