söndag, september 23, 2012

Tvärtomkänslor

Igår var jag på dagsutflykt i Stockholms norra skärgård med ett gäng arbetskamrater. Det var mulet och regnigt, men vi rymdes alla inne i den 18 ton stora motorbåten/flytande sommarstugan. Vi pratade och skrattade, fikade, grillade och drack vin. När ljuset började försvinna styrde vi tillbaka till marinan. Jag satt och tittade på det blåaktiga skymningsvackra. När jag kom hem var jag helmosig, stensomnade 21:30 för att vakna vid 8:10 i morse.

En underbar, avkopplad dag. Jag vaknade utvilad. Ändå känner jag mig låg idag.

Likadant för några veckor sedan. Jag slutar hyfsat tidigt på måndagar och hann hem och sitta på balkongen i två timmar och läsa och dricka kaffe i fortfarande värmande höstsol. Den mysiga stunden slutade med att jag började tänka på massa jobbiga saker och på kvällen var jag helt deppig.

Kan det vara så att i bakvattnet av de härliga stunderna simmar demoner, som blir extra stora och fula i kontrast mot det fina?


2 kommentarer:

Lakritsdraken sa...

Ja, varför är det så?
Jag har också upplevt precis det som du beskriver. Kanske är det en tomhet som uppstår när man haft det så himla bra och det plötsligt tar slut? Eller så är du också en känslomänniska precis som jag och tar in så otroligt många intryck på en och samma gång att du blir matt och trött av det.
Jobbigt är det i vilket fall.

Kram!

Baba sa...

Ja, nån sorts baksug blir det. Tur att det går fort över :)
Kram