söndag, november 06, 2011

Utvidgat ordförråd

Då har jag läst ut Håkan Nessers "Himmel över London". Jag sammanfattar med att den var bra och spännande, men den lämnar mig med en lätt otillfredställd känsla av typen som jag brukar få när jag läser Paul Auster.

Det roligaste med Håkan Nesser är att han inte kan låta bli att pilla in några svåra, eller åtminstone ovanliga, ord. Han har svårt att låta adjunktränderna gå ur, eller så är han bara road av språk precis som Moster Baba.

De nya orden är:

ostentativt - utmanande, skrytsamt
purgatorium - skärseld(en), svår prövning (det här ordet har jag faktiskt hört förut)
eskulap - skämtsamt om läkare, som i "Den förbannade eskulapen."
perambulation - engelsk betydelse "a survey, a tour, a walking around". I boken handlar det om "polisiära perambulationer".

Jag älskar ord och hade alla rätt på högskoleprovets ord-del förra veckan, men jag lär mig gärna några till.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Har moster Baba vaknat till liv, vad kul!

Baba sa...

Ja, och tack för den raden, för nu hade jag visst slumrat till igen.