söndag, januari 16, 2011

Brutal sanning

Jag gillar verkligen Marian Keyes. Hon sticker ut från övriga chick lit-författare. Jag brukar även kalla hennes genre för 30+. Just nu läser jag "Oväntat besök på Star Street" och en av huvudpersonerna fyller till min glädje 40 år redan på första sidan.

I en tidigare bok (Vattenmelonen tror jag) är det en tjej som reflekterar över hur hon och hennes systrar stod framför spegeln och ojade sig över sina tjocka rumpor när de var tonåringar, fast de egentligen var jättefina. Den tanken brukar jag tänka ibland. Så bortkastat. I den här boken får 40-åringen, Katie, en Livet börjar-dagbok full av små bittra aforismer. En av dem är lite på samma spår, men snäppet grymmare. Den lyder så här: "Älska din kropp precis som den är. Du tycker att den är långt ifrån perfekt och det har du rätt i, men den kommer ändå bara att bli värre och värre."

3 kommentarer:

Lakritsdraken sa...

Marian Keyes är lätt en av mina favoriter! Jag tror jag har läst alla hennes böcker utom just den du nämnde om star street. Har precis läst klart "en förtjusande man" och det är alltid sorg så fort man är klar med en av hennes böcker!

Baba sa...

Jag vet! De är så tjocka och ändå plöjer man igenom dem och så kommer saknaden. Jag lever med personerna i flera dagar efteråt. Framför allt gillar jag hennes sätt att skriva. Undrar hur hon är att läsa på engelska. Ännu bättre?

Lakritsdraken sa...

Ja, man har helt plötsligt fått nya vänner och när boken är slut så kommer man ju inte att få träffa dem igen liksom...
Hmm, originalspråk är säkert ännu bättre, särskilt om man är en fena på språket. Själv är jag inte förtjust i att läsa engelsk litteratur utan föredrar den svenska versionen. Den duger bra åt mig!