lördag, januari 30, 2010

Män som hatar kvinnor - the movie

Igår såg jag filmen Män som hatar kvinnor. Jag har velat se den ett tag, men varit så där skeptisk som jag brukar vara inför att se en film gjord på en älskad bok. Filmen har dock fått bra kritik av människor vars omdöme jag litar på och det var ett tag sedan jag läste böckerna. Precis när jag lånade en bok på biblioteket igår, så lämnade en tjej in filmen så ödet ville att det var dags nu.

Den var riktigt bra. Då menar jag både som fristående film och i trohet mot boken. Det kan inte vara lätt att sätta lite drygt två timmar av rörliga bilder till en bok som tagit betydligt längre tid för folk att läsa och där alla har sina egna uppfattningar av hur personerna, platserna och stämningarna ser ut. De vidriga scenerna var exakt så vidriga som jag tyckte när jag läste boken och relationen mellan Lisbeth och Mikael skildras också bra. En spännande film och ett mycket bra jobb! Måste snart se de andra två filmerna också.

En sak som man måste tänka bort när man ser en film är gamla roller som skådespelarna haft i andra sammanhang. Det är inte det lättaste, särskilt inte i svenska filmer. Stundtals har jag svårt för att se Grabben i graven bredvid snacka med grannen i Beck eller Madickens pappa, äta middag med Sunes pappa och Emma åklagare, bli satt i finkan av Doktor Dängroth och få ett uppdrag av Evert Taubes son.

Inga kommentarer: