söndag, januari 10, 2010

V-v-v-vinter

Sverige är lamslaget. I tidningarna står det om en ny istid, människor fryser ihjäl och Ola Skinnarmo tipsar i Expressen om hur vi ska klä oss i kylan. Jag står fullkomligt uppstoppad på tunnelbaneperrongen med armarna ut från kroppen och stela kinder och betraktar människor i ett tåg längre bort. Folk sitter och kurar i sina michelingubbsjackor med huvan uppfälld och tar upp 1½ plats på de redan överfulla tågen (som åtminstone går nu). Min egen vagn fylls av folk i prasslande termo och med halsdukar uppdragna ända upp till ögonen. Jag har aldrig sett så många tumvantar.

Samtidigt som jag biter ihop och väntar på våren så tycker jag det är mysigt. Det blir ljusare och tystare. Man ser sin andedräkt. Bara en sån sak. Idag blev jag medlurad på promenad över en bit av Mälaren. Jag fryser när jag går och lägger mig, men vaknar i en kokong av täcken och varma sockor.

Snart är det över. Passa på att njuta!

Inga kommentarer: