måndag, oktober 20, 2014

Jag vill också vara pensionär

Jag har bara varit drygt ett år på nya jobbet, men har redan varit med och tackat av två pensionärer och fler är det på gång. Då kommer andra pensionärer och är med. Sist hade vi en hel fyrsitssoffa full, som satt och skröt om resor och möjligheten att göra lite vad som faller dem in. Ofta har de äppelkaka med sig och utstrålar lugn och frid.

Båda mina föräldrar är pensionärer nu. Idag ringde jag dem 14:45. Då kunde de inte riktigt prata för de satt på restaurang. Och åt lunch. Innan dess hade de varit på utflykt i nya bilen, hälsat på pappas bror (som är pensionär en dag i veckan), åkt lite ärenden. Pappa har börjat i manskör och blivit disktriktsdomare i golf, mamma plöjer böcker i Akademibokhandelns Låna & Läs-klubb och ibland åker de på föreställningar på Göteborgsoperan. I alla fall pappa brukar ta sovmorgon så man inte törs ringa på morgnarna. Då löser mamma korsord och kokar kaffe. Precis det livet jag vill leva. Och så tillhör man en generation som inte alls säkert kan gå i pension vid 65.

Inga kommentarer: