måndag, mars 17, 2014

Jag rekommenderar "Läsarna i Broken Wheel rekommenderar"

Många gånger har jag blivit mer och mer besviken på böcker ju närmare slutet jag kommit. Det kan vara baksidestexten, som verkar handla om en annan bok än den som den står på baksidan av. Andra gånger verkar hela idén till boken briljant, men förvaltas dåligt. Den vanligaste anledningen till besvikelse är slutet - det kan tappa fart, slängas ihop alltför hastigt, jag lämnas med frågor, det blir helt plötsligt surrealistiskt, eller annat antiklimax.

Nu har jag läst en bok som var precis tvärtom. Först kändes den vagt välbekant, som annan feelgood jag läst. Trevlig, men inget speciellt. Svensk bokmal reser till mer eller mindre avfolkad stad i Iowa för att träffa äldre dam, som hon brevväxlat med. Dam är död vid ankomst och berättelsen börjar. MEN...den växte och jag sträckläste den så klart. 

Det kan vara för att den innehöll böcker, kärlek och människor som blir sedda och har en plats på jorden. Så dagens boktips är: Läsarna i Broken Wheel rekommenderar av Katarina Bivald.

Inga kommentarer: