måndag, december 01, 2008

Motarbetad miljövän

När jag växte upp trodde jag att jorden skulle gå under på grund av kalla kriget och att nån tryckte på fel knapp så det blev kärnvapenkrig. Nu tror jag snarare att vi fixar att förstöra jorden utan kärnvapen, så jag försöker dra mitt strå till stacken för att skjuta upp den dagen. Jag har till exempel bara flugit fyra gånger i hela mitt liv (t.o.r. så åtta då). Det borde vara enkelt när man betänker konsekvenserna av fortsatt utsvävande leverne, men ibland blir det onödigt svårt på grund av olika omständigheter:

1. Lågenergilampor ger skumt ljus och låter mystiskt.

2. De ekologiska och KRAV-märkta bananerna på mitt ICA ligger förpackade i plastpåsar om fyra eller fler. Jag gillar i och för sig mogna bananer, men att slänga dåliga är inte så bra för miljön.

3. När man kommer till sopsorteringen med två kassar på väg ut nånstans (alltså inte har för avsikt att gå hem direkt igen) så FÅR det inte vara proppfullt i containrarna.

Så - tre är en spaning! Adjö!

4 kommentarer:

Anonym sa...

Usch, så skyldig jag känner mig nu. Vi som ska ut och flyga i natt... igen!=)

Baba sa...

Såja, du är säkert jätteduktig ur någon annan miljösympunkt :)

Får man inte betala nån flygkompensation/skatt eller så nu för tiden, förresten? (I wouldn´t know...eftersom jag flög senast 2005... :))

Anonym sa...

Skulle bli jobbigt för min man...

/Cissi

Baba sa...

Ja, terrorbalans där. Om folk flög mindre skulle han få mindre jobb. Eller så får han skola om sig :)