torsdag, juni 11, 2009

Läpparnas bekännelse

Det enda jag egentligen behöver för mina läppar är Eight Hour Cream, men den har två nackdelar: man måste använda fingrarna för att smörja på den och tuben, även den lilla storleken, är otymplig att ha med sig.

Ibland köper jag försvarets hudsalva. Den är bra och funkar om man måste steka någonting har jag hört, men den har två nackdelar: den blir mosig om man har den i fickan och locken spricker alltid och känns ohygieniska.

Förra veckan var jag på apoteket och skulle välja ut ett nytt cerat. De hade en så där tio sorter och jag kan aldrig minnas vilka jag har provat och utvärderat som för mycket hinna, eller försvinner direkt eller smakar illa. Till slut tog jag apotekets eget Apoliva-cerat för 16 spänn. Det var tur att det inte kostade mer, kan jag säga, för det kan mycket väl vara det sämsta cerat med den äckligaste smak jag någonsin haft.

Jag minns fortfarande ett saligt lypsyl som dog smältdöden i ett par termobrallor i ett torkskåp på fritids ca 1978. Min komplicerade relation till cerat började tidigt.

8 kommentarer:

Pernilla sa...

Cerat är en av de få saker jag absolut inte kan klara mig utan här i livet. Är helt beroende!
Men den enda rätta sorten är ACO från apoteket som har en lätt touch av vanilj. Mmmmm, vad den är bra! :)

Baba sa...

Tack för tipset! Ska prova.

Som du märker har jag kommit ur ny-på-jobbet-koman och har bloggat varje dag den här veckan. Skönt att man har en trogen läsare, som inte gett upp hoppet om en gammal Moster!

Pernilla sa...

Jag tittar allt in här titt som tätt ska du veta! :)

Baba sa...

Gôtt!

Samlade Signaler sa...

Men jag sa ju åt dig att Nueva är det enda raka! Smälter inte, räcker länge, smakar lagom neutralt men gott, och har en hygienisk hylsa för dem som bryr sig om förpackningen. Den är the shit, helt enkelt. :-P

Baba sa...

Jaja jag får väl prova den också, men jag hade för mig att jag provat den och den inte utföll till belåtenhet. Det kanske var Labello. Varför måste det finnas tusen sorter?!?!

Unknown sa...

Det finns ett Eight Hour kit som man kan köpa som innehåller ett cerat. Har själv köpt det två gånger på tax free, innehåller även en liten tub med vanlig kräm samt en handkräm. Kanske lite dyrt men ack så smidigt för lilla handväskan.

Baba sa...

Tack för tipset! Jag fick ett sånt "stick" i ett kit, men det var inte samma kvalité som krämen tycker jag. Fast det var bättre än andra cerat.