lördag, mars 28, 2009

Earth Hour

Egentligen skulle jag inte varit hemma ikväll så det hade blivit nästan lite osportsligt att säga att jag var med på att släcka ner mellan 20.30 och 21.30. Nu är det dock ändrade planer och jag blir hemma. Jag tänker sträcka mig ut från balkongen, så jag ser nedsläckningen av Globen (nej, jag tänker inte använda det nya löjliga namnet). Efter det ska jag tända stearinljus, men inte fler än jag behöver eftersom det inte heller är bra för isbjörnarna. Efter det får vi väl se om jag kan läsa eller bara tänka i 60 minuter.

Jag blev nästan besviken när jag insåg att det inte är samtidigt på hela jorden. Det är för att jag tycker om kraften i den globala och kollektiva känslan. Om alla drar sitt strå till stacken så gör det skillnad och vi gör det tillsammans, bara på lite olika tider på samma dygn.

2 kommentarer:

Pernilla sa...

Duktigt Baba! Vi släckte också ner här hemma och satt och spelade spel i stearinljusets sken :)

Men nu undrar jag: vilket är det nya löjliga namnet på Globen?

Baba sa...

Ericsson Globe...som om nån skulle använda det.

Jag tror dock att de hade tjuvnedsläckt den, för jag såg inte att den var tänd fem i halv. Det var iofs dimmigt. Jag hade stearinljus, men grannarna var dåliga på att släcka vad jag kunde se.